Lo grand Robèrt Lafont teorizèt en 1991 lei tres periòdes
d’acceleracion dau “renaissentime occitan” (o de l’“occitanisme” au sens larg, totei
grafias inclusas). Lo Temps Un foguèt l’expansion dau Felibritge a la fin dau
sègle XIX. Lo Temps Dos vegèt la cima de l’occitanisme classic dins leis ans
1960-70. Lo Temps Tres foguèt una prefonda renovacion de l’occitanisme pendent
leis ans 1990-2000.
Entre aquelei tres temps d’acceleracion, i aguèt de periòdes de
crisi ont l’occitanisme mancava de fòrça e de perspectivas. Après lo Temps Un,
i aguèt pendent la primiera mitat dau sègle XX la crisi dau Felibritge que
veniá passadista e amòrf. Après lo temps Dos, i aguèt una crisi de
l’occitanisme a la fin deis ans 1970 e durant leis ans 1980: envielhiment,
atonia, localisme estrech, refús de la nòrma de la lenga...
Ai explicat dins Jornalet (18.1.2016) que
lo Temps Tres de l’occitanisme sembla ja finit e que siam intrats dins una
crisi novèla, ara dins lei ans 2010... Aquesta constatacion ven de mon amic
Terric Lausa. E mon amic Gerard-Joan Barceló fa d’analisis similaras.
D’efiech, vesèm un envielhiment dei militants occitanistas, una
manca de joines, una manca d’ambicion, una eternizacion dei vielhs esquèmas que
foncionan pas, una impossibilitat d’impausar un rapòrt de fòrça, un pes feble
dins l’opinion. E mai retombam dins un localisme egoïsta, dins la pèrda d’una
lenga normativa (amb lo sòm forçat dau CLO) e dins una abséncia d’estrategia
per l’ensemble d’Occitània.
La darriera “granda” manifestacion “Anem Òc” per l’occitan, a
Montpelhièr en 2015, mostrèt l’envielhiment, la baissa dei militants, la
division e lo localisme estrech de quauquei dirigents occitanistas (sustot
montpelhierencs, tolosans e bearnés). Luchar per l’Ofici Public de la Lenga
Ocictana, per quauqueis escòlas Calandretas de mai, per quauquei pòsts de
professors d’occitan, per la Carta Europèa, vague, son d’objectius bòns... Mai son
d’objectius limitats que sufison pas per sauvar la lenga.
Amb aquela vision limitada, la sortida de crisi arribarà benlèu pas.
E l’occitan, tròp feble e mau defendut, risca de morir definitivament.
Se sortèm de la crisi, aquò supausa que leis occitanistas despassaràn
leis obstacles actuaus e que crearàn una dinamica completament nòva, en inversant
lo movement de mòrt de l’occitan. Una sortida de crisi seriá un Temps
Quatre. Pòdi pas predire quora vendrà lo Temps Quatre, ni se vendrà. Mai se lo
Temps Quatre arriba, implicarà una rompedura radicala amb lei blocatges actuaus.
Auriá lei caracteristicas seguentas.
— Un impacte duradís sus l’opinion publica e sus la vida sociala. Serà
possible solament se leis occitanistas vòlon installar un rapòrt de fòrça. Devon
assumir una nocion importanta de la sociolingüistica: la nocion de conflicte
qu’opausa la lenga menaçada (l’occitan) e la lenga dominanta (francés, italian
o espanhòu). Arrestem de pantaiar e regardem la realitat: lo francés tua
l’occitan dins un conflicte; l’occitan retrobarà son usatge tanben dins un
conflicte.
— L’usatge de la lenga dins de familhas, de generacion en
generacion, en organizant aquelei familhas dins de nuclèus de parlants actius. Lei
nuclèus de parlants podòn èsser de vesinanças o de rets. Es solament amb de
parlants concrets que podèm estendre puei l’occitan a l’escòla, dins la vida
publica e dins lei mèdias. Es una constatacion de la sociolingüistica (Robèrt
Lafont, Joshua Fishman...).
— La transmisson dau saber occitanista ai generacions novèlas de
militants, amb la formacion e la promocion constanta dei joines.
— Una creacion pus divèrsa e pus audaciosa en lenga occitana (musica,
literatura, bedé, cinèma...), dins totei leis estils populars, sens restriccion.
— Una lenga occitana accessibla a de milions de gents, gràcias a
una varietat estandard clara, amb una nòrma univòca, aplicada e respectada per
totei (que pòt integrar de variacions regionalas moderadas). Es una condicion
per l’expansion de tota lenga modèrna. L’antinormisme rend la lenga pauc
accessibla e dificilament difusabla. L’antinormisme devendriá marginau dins lo
Temps Quatre.
— La solidaritat d’organizacion entre leis occitanistas de totei
lei regions, amb una volontat reala de s’implantar pertot dins lo país, de
Montluçon a Vielha e de l’Atlantic ais Aups (e pas solament en Bearn o en
Lengadòc).
— Politizar la question occitana en tèrmes de nacion, de liberacion
nacionala. Lo primier responsable de la baissa de l’occitan, es ben l’estat
francés que veïcula una ideologia de la nacion francesa, amb una lenga unica au
servici d’una nacion unica. Lo sauvament de l’occitan passa per una rompedura radicala
amb l’ideologia de la nacion francesa. L’occitan pòt pas subreviure “en França”.
Un independentisme occitan, dobèrt e tolerant, d’inspiracion catalana, deven
necessari per reïnstallar la legitimitat ideologica e sociala de nòstra lenga.
Domergue SUMIEN
______________
Aqueste article s’es publicat dins la Setmana lo 19.2.2016 e
dins Jornalet
lo 22.2.2016.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada