(Tèxt en occitan)
Per un collègi mai just e en occitan
La reforma del collègi que l’impausa per decret lo govèrn francés de
centresquèrra provòca de debats passionats. A Iniciativa per Occitània, una
lectura nacionala occitana nos sembla necessària.
Condemnam evidentament
la grèva menaça que pesa sus la mantenença de l’ensenhament de l’occitan en
collègi. L’opcion facultativa d’occitan, qu’existissiá despuèi la classa de
seisena, desapareis de fach e non nos podèm pas satisfar de l’inclusion de
nòstra lenga dins de nòus Ensenhaments Practics Interdisciplinaris que
garentiscan pas brica un orari de lenga occitana e metan en concurréncia
l’occitan amb d’autras tematicas. Tanben deploram lo quasi silenci dels mèdias
francofòns; dramatizan los perilhs que los corron de disciplinas coma lo latin
e l’alemand, totun mai fòrtas que l’occitan, e dison pas res sus una realitat: las
lengas minorizadas, ja fragilas, tròp pauc ensenhadas, perilhan.
Pasmens, sèm pas
tanpauc consents amb los adversaris de la reforma que refusan tota innovacion
pedagogica per conservatisme mentre que se cavan las inegalitats de tota mena
entre los escolans que capitan ben e los que capitan mal. Volèm un collègi just
que permeta als escolans occitans de tota condicion sociala d’accedir a un
ensenhament qualitós, de progressar e de desvolopar de facultats
d’aprendissatge autonòm.
Cresèm pas tanpauc que
siá una solucion duradissa de concentrar las revendicacions occitanistas sus la
mantenença del pauc que tenèm. D’efièch, la manca d’ambicion aumenta nòstra
fragilitat perque aquò nos bota en posicion sonque defensiva de dependéncia. Al
contrari, nos pensam que cal prepausar a la societat occitana un desvolopament
de l’ensenhament de la lenga nòstra, segon dos aisses. Lo primièr es lo dels
corses non pas d’occitan mas en occitan que fagan de la lenga nòstra una lenga
veïculara possibla dins lo sistèma educatiu. Lo segond es lo refortiment de
l’ofèrta de corses d’occitan, per anar devèrs lor generalizacion dins los
establiments escolars d’Occitània, puèi devèrs l’ensenhament obligatòri de la
lenga nòstra.
Un ensenhament de
l’occitan obligatòri amb la lenga nòstra coma lenga veïculara e dins un sistèma
educatiu just, aquí es l’ideal pel qual volèm luchar per lo poder transformar
un jorn en realitat.
Iniciativa per
Occitània,
20 de mai de 2015
(Texte en français)
Pour un collège plus juste et en occitan
La réforme du collège qu’impose par décret le gouvernement français de
centre-gauche provoque des débats passionnés. À Iniciativa per Occitània, une
lecture nationale occitane nous semble nécessaire.
Nous condamnons
évidemment la grave menace qui pèse sur le maintien de l’enseignement de
l’occitan en collège. L’option facultative d’occitan, qui existait depuis la
classe de sixième, disparaît de fait et nous ne pouvons pas nous satisfaire de
l’inclusion de notre langue langue dans de nouveaux enseignements pratiques interdisciplinaires
(EPI) qui ne garantissent pas du tout un horaire de langue occitane et mettent
en concurrence l’occitan avec d’autres thématiques. Nous déplorons aussi le
quasi-silence des médias francophones; ils
dramatisent les dangers que courent des disciplines comme le latin et l’allemand,
pourtant plus fortes que l’occitan, et ne disent rien sur une réalité: les
langues minorisées, déjà fragiles, trop peu enseignées, sont menacées.
Cependant, nous ne
sommes pas non plus d’accord avec les adversaires de la réforme qui refusent
toute innovation pédagogique par conservatisme alors que se creusent les
inégalités de toute sorte entre les élèves qui réussissent et ceux qui échouent.
Nous voulons un collège juste qui permettent aux élèves occitans de toute
condition sociale d’accéder à un enseignement de qualité, de progresser et de
développer des facultés d’apprentissage autonome.
Nous ne croyons pas non
plus que ce soit une solution durable de concentrer les revendications
occitanistes sur le peu que nous avons. En effet, le manque d’ambition augmente
notre fragilité parce que cela nous met en position seulement défensive de
dépendance. Au contraire, nous sommes d’avis qu’il faut proposer à la société
occitane un développement de l’enseignement de notre langue, selon deux axes. Le
premier est celui des cours non pas d’occitan mais en occitan qui fassent de
notre langue une langue véhiculaire possible dans le système éducatif. Le second
est le renforcement des cours d’occitan, pour aller vers leur généralisation dans
les établissements scolaires d’Occitanie, puis vers l’enseignement obligatoire
de notre langue.
Un enseignement de l’occitan
obligatoire avec notre langue comme langue véhiculaire et dans un système éducatif
juste, c’est là que se situe l’idéal pour lequel nous voulons lutter pour
pouvoir un jour le transformer en réalité.
Iniciativa per
Occitània,
20 mai 2015
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